کد مطلب:211177 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

جفر و مغیبات
پروردگار عالم اولیاء خود را به علم غیب و كشف حجب بر سایر خلق برتری داد و رموز عالم وجود را در نظر آنها معلوم و آشكار فرموده و به عوالم ماوراء ماده مطلع ساخت آنها بر گذشته و آینده به وسیله علم جفر واقف گشتند و پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم مكرر حوادث عالم را به همین موهبتی قبل از وقوع خبر داد مانند واقعه تاریخی غلبه بر كشور روم كه بزرگترین ملت راقی و خراجگیر جهان آن عصر بوده الم غلبت الروم فی ادنی الارض و هم من بعد غلبهم سیغلبون و حوادثی كه ائمه اطهار خبر دادند همه از روی علم جفر بود.

مصادیق تاریخی زیاد است كه بزرگان عرب و اسلام در وقایع از ائمه معصومین استفتاء و استعلام می كردند و آنها جریان آینده دنیا را برای آنها می گفتند مانند شهادت: زید - یحیی - سقوط بنی امیه - ظهور بنی عباس و غیره.

ابن خلدون [1] می نویسد كتاب جفر را هرون بن سعید عجلی كه پیشوای زیدیه بود از جعفر بن محمد الصادق روایت كرده و این علم در عموم اهل بیت پیغمبر بود كه به طریق اعجاز و كرامت و كشف تلقی می شد و این كتاب روی پوست گوساله ی نوشته شده بود و جفر در لغت به معنی صغیر است و برخی گویند مراد قرآن بوده یا خلاصه ی از اخبار و مغیبات قرآن بوده است.

روایاتی بسیار از امام صادق علیه السلام نقل از جفر بیان شده كه چون مستند با امام علیه السلام می باشد مورد قبول مردم قرار گرفته و مرور زمان آنها را به اثبات رسانیده است با این مقدمه باید گفت كه علم جفر علم به حقایق عالم كون و فساد بود و از علوم مختصه پیغمبر خاتم النبیین و اهل بیت طاهرین او بوده كه هیچ كس در آن شركت نداشته و دوست و دشمن به این حقیقت اعتراف نموده اند.



[ صفحه 379]



در فصول المهمه می نویسد نمونه هائی از این كتاب در جبر (جفر) پیدا شد كه به ارث به اولاد عبدالمؤمن بن علی رسیده و او در مغرب بود شمه ی از این علم را دارا شده.

گویا منظور مورخ این است كه روایات امام صادق درباره جفر در مغرب هم راه یافته چنانچه در سابق هم اشاره شد و از آن بحث می شده است ولی معلوم نیست آنها می توانستند از آن علوم و اخبار استفاده نمایند.


[1] مقدمه ابن خلدون ص 234.